5 نکته درباره بازوبند شنا که نمی‌توانید از دست بدهید

این آخرین دورهٔ برگزاری مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی بود و ملاحظات سیاسی همچون اعتراض ب

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

این آخرین دورهٔ برگزاری مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی بود و ملاحظات سیاسی همچون اعتراض برخی کشورها به حضور نمایندگان اسرائیل در بازیها و همچنین عدم گسترش فوتبال حرفهای در آسیا، مسابقات قهرمانی باشگاههای قاره را برای ۱۴ سال به محاق برد. دوران طولانی مربیگری علی داناییفرد در تیم اصلی باشگاه تاج در اواخر سال ۱۳۴۸ به پایان رسید و او جای خود را به زدراکو رایکوف داد. و در پایان بازیهای به عنوان تیم اول این منطقه به دور دوم راه بازوبند بادی شنا یافت. فصل ۱۳۵۲ با حضور تاج در نخستن دوره جام تخت جمشید همراه بود. باشگاه شاهین بار دیگر با حکم انحلال روبهرو شد؛ با این تفاوت که این بار این حکم مورد تجدید نظر قرار نگرفت و این باشگاه از ادامه فعالیتها با نام شاهین بازماند. پس از آن مسابقات و با رفتن مکری از فدراسیون فوتبال، فراهم نمودن مقدمات برگزاری لیگ باشگاهی در ایران بار دیگر به دست فراموشی سپرده شد و رقابتهای فوتبال قهرمانی کشور باز هم میان تیمهای برگزیدهٔ شهرهای مختلف برگزار گردید. در مسابقات جام حذفی تهران ۱۳۴۷ تاج راه به جایی نبرد و با شکست در برابر پاس حذف شد. بازی با همین گل رو به پایان بود اما غلام وفاخواه در دقیقه ۸۳ کار را به تساوی و وقت اضافه کشاند. This ​po st was gener at᠎ed by GSA C​ontent Gener​at or  Demoversi on .

او در یکی از اردوهای تاج در کشور ترکیه مورد توجه باشگاه بایرن مونیخ قرار گرفت و پس از یک سال بازی با پیراهن تاج راهی اروپا شد. تاج با این پشتوانه به تیمی نیرومند بدل شد و پس از ۷ سال به یک عنوان قهرمانی در فوتبال تهران دست یافت. تاج در ۱۳۴۶، بازیکنان جدید کمکم در ترکیب اصلی جا میافتند. رایکوف همچنین در کشف و پرورش استعدادهای جوان مهارت داشت و نسلی از بازیکنان جوان را به سطح اول فوتبال ایران معرفی کرد. بایگانیشده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳. روزنامه اطلاعات. ۲۹ مهر ۱۳۸۹. خبرگزاری مهر. ۲۹ تیر ۱۳۹۲. حوادث و حاشیههای پیرامون این دیدار سبب شد تا سازمان تربیت بدنی در اطلاعیهای پروانهٔ باشگاه شاهین را از تاریخ سهشنبه ۲۰ تیر ۱۳۴۶ لغو نماید. برگزاری بازیها تا تیر ۱۳۵۰ ادامه یافت و تاج رایکوف که همچنان در اوج قرار داشت، با ۱۰ برد، چهار تساوی، و بدون شکست، جام قهرمانی مسابقات باشگاههای تهران را نیز از آن خود کرد. تاج با از دست دادن تعدادی از مهرههای شاخص خود نتوانست عملکرد درخشان فصل گذشته را تکرار کند و در پایان پس از پرسپولیس و پاس در ردهٔ سوم جدول ردهبندی جای گرفت. بازی ردهبندی در ۱۲ فروردین برگزار شد و تاج با شکست دادن دوبارهٔ ارتش کره جنوبی در ردهٔ سوم مسابقات جای گرفت.

پرسپولیس در این سال بار دیگر بازیکنان شاهین را در ترکیب خود داشت و تیمی پُرمهره بود. از میان این بازیکنان، رضا عادلخانی که در آن زمان تنها ۱۶ ساله بود، حضور کوتاهی در تیم داشت. در فصل ۱۳۴۳ مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران ۱۳۴۳ که چند هفته از آن سپری شده بود، به علت حضور تیم ایران در المپیک تعطیل شد. رویداد نخست فصل ۱۳۴۸ حضور تاج در تورنمنت بینالمللی میلز هندوستان بود که در پاییز آن سال با قهرمانی آبیپوشان رقم خورد. آبیپوشان پایتخت با تفاضل گل بهتر به دور سوم بازیها راه یافتند و در دیدار نیمه نهایی برابر پرسپولیس قرار گرفتند. ترکیب تاج در این سال نیز تغییراتی داشت و بازیکنان جدیدی به تیم اضافه شده بودند. در پایان فصل ۱۳۵۴ علی جباری پس از ده سال حضور بیوقفه در تیم تاج از این تیم جدا شد. ۱۳۴۹ آغاز حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و لیگ ایران. از دیگر اتفاقات فصل ۱۳۵۱ چهارمین و آخرین حضور تاج در جام میلز بود. این تلاشها در سال ۱۳۳۹ به برگزاری یک دوره مسابقه میان چند تیم باشگاهی از نقاط مختلف کشور در شهر ساری منجر شد، اگر چه به دلیل عدم برگزاری بازیها به صورت رفت و برگشت و همچنین عدم حضور تیمهای برتر باشگاهی ایران، این مسابقات ویژگیهای یک لیگ فوتبال را نداشت.

تاج در دقیقهٔ دوم این دیدار با پذیرش یک گل زودهنگام از حریف عقب افتاد. ۱۳۲۷ به دلیل کمبود بودجه در مسابقات حاضر نشد. دیدارهای تاج و شهباز در دورههای آخر جام تخت جمشید به دلیل انتقال تعدادی از بازیکنان تاج به شهباز از حساسیت برخوردار شد. تاج پیش از حضور در مسابقات تهران در شهریور و مهر ۱۳۵۰ در یک جام دوستانه با نام جام دوستی شرکت کرد و با پیروزی ۳-۲ برابر پاس در دیدار فینال قهرمان آن مسابقات نیز شد. در این فصل برای نخستین دورهٔ مسابقات جام حذفی فوتبال ایران نیز برگزار گردید که تاج طبق قرعه در مرحله یک شانزدهم نهایی برابر تهرانجوان قرار گرفت و بعد از تساوی ۱-۱ در وقتهای معمول و اضافه در ضربات پنالتی ۵-۶ مغلوب شد و از در همان گام نخست از دور رقابتها کنار رفت. این دگرگونیها همزمان با شروع دوران تازهای از حیات باشگاه تاج بود و با توجه به سیر پیشرفت و تکامل فوتبال در ایران و آسیا (راهاندازی لیگ سراسری فوتبال در ایران و رقابتهای باشگاهی در آسیا) تاج پس از سه دهه رقابت با باشگاههای تهرانی برای نخستین بار پای به میدانهای کشوری و آسیایی میگذاشت. توجه ویژه به تمرینات فیزیکی و بدنسازی، اجرای تمرینات مخصوص برای دفاع، توپگیری، حفظ توپ و حمله، و تدوین برنامهٔ هفتگی تمرین متناسب با بازی بعدی از جملهٔ این نوآوریها بود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن