آسان مراحل یک ده دقیقه بازوبند شنا

از جمله مهدی لواسانی که از سال ۱۳۴۶ به تاج آمده بود و نیز داریوش مصطفوی که البته به مدت طولانی در تاج نماند و

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

از جمله مهدی لواسانی که از سال ۱۳۴۶ به تاج آمده بود و نیز داریوش مصطفوی که البته به مدت طولانی در تاج نماند و دو سال بعد راهی پرسپولیس شد. شورای عالی تاج برای حفظ این مجموعه در شهریور ۱۳۴۷ اساسنامهٔ تازهای را تصویب نمود که به موجب بندی از آن، سازمان تاج − چه در زمان حیات و چه بعد از فوت مؤسس آن − غیرقابل انحلال اعلام شد و انحلال آن تنها در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، به نحوی که امکان ادامه فعالیت وجود نداشته باشد، با رای شورای عالی سازمان تاج منحل ممکن میشد که در این صورت، تمام اموال و امکانات آن میبایست به سازمان ورزش هبه شود. در نیمه دوم ۱۳۴۸ و اندکی بعد از اتمام مسابقات باشگاههای تهران ۴۸-۱۳۴۷، فصل ۱۳۴۸ تاج آغاز شد. در تابستان ۱۳۴۸ مرحله نهایی جام باشگاههای تهران ۴۸-۱۳۴۷ با هدف ردهبندی باشگاههای تهران برای شناخت نمایندهٔ ایران در سومین دورهٔ جام باشگاههای آسیا برگزار شد که تاج با هدایت علی داناییفرد به عنوان تیم اول تهران شناخته شد.

دیدار دو تیم در ۱۳ مرداد ۱۳۴۸ در امجدیه برگزار شد که با برتری ۳−۱ تاج همراه بود. این بازیها به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. اما بازیهای دوستانه با تیمهای خارجی همچون سالهای پیش از آن برگزار قیمت بازوبند شنا شد. محمود بیاتی در سال ۱۳۴۷ همزمان با مربیگری در تیم تاج سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را نیز در دست داشت و در جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ که در تهران برگزار شد ایران را برای نخستین بار به مقام قهرمانی آسیا رساند. این دگرگونیها همزمان با شروع دوران تازهای از حیات باشگاه تاج بود و با توجه به سیر پیشرفت و تکامل فوتبال در ایران و آسیا (راهاندازی لیگ سراسری فوتبال در ایران و رقابتهای باشگاهی در آسیا) تاج پس از سه دهه رقابت با باشگاههای تهرانی برای نخستین بار پای به میدانهای کشوری و آسیایی میگذاشت. رایکوف همچنین در کشف و پرورش استعدادهای جوان مهارت داشت و نسلی از بازیکنان جوان را به سطح اول فوتبال ایران معرفی کرد. طبق روایتی که مورد تأیید باشگاه شاهین است، حسین سرودی رئیس وقت فدراسیون فوتبال در درگیریهای روز بازی و لغو پروانه شاهین بیشترین نقش را داشتهاست. جکیچ واپسین سرمربی باشگاه تاج در دورهٔ پیش از انقلاب بود و تا تابستان سال ۱۳۵۷ و تعطیلی مسابقات فوتبال به دلیل اوجگیری انقلاب ایران، این سمت را در اختیار داشت.

تیم تاج با دو پیروزی ۳−۰ در برابر نمایندگان لبنان و مالزی به آسانی از گروه خود صعود کرد، در نیمه نهایی مدان اندونزی را از پیش رو برداشت و در بازی فینال به هاپوئل تلآویو قهرمان دورهٔ نخست مسابقات رسید. این آخرین دورهٔ برگزاری مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی بود و ملاحظات سیاسی همچون اعتراض برخی کشورها به حضور نمایندگان اسرائیل در بازیها و همچنین عدم گسترش فوتبال حرفهای در آسیا، مسابقات قهرمانی باشگاههای قاره را برای ۱۴ سال به محاق برد. • مقدار کمک ارائه شده توسط بازوبندها را می توان با کاهش تدریجی باد، کاهش داد؛ زیرا شناگر قوی تر و مطمئن تر می شود. او درخواست انحلال شاهین را به سازمان تربیت بدنی ارائه میدهد و سپس از طریق محمد خاتمی که در آن زمان فرماندهٔ نیروی هوایی ارتش بود، منوچهر قراگوزلو رئیس سازمان تربیت بدنی را ترغیب میکند تا رای را تأیید نماید. سیستم رایج فوتبال ایران در آن هنگام ۴−۲−۴ (دو هافبک و چهار مهاجم) بود، اما رایکوف سیستم ۲−۴−۴ و ۳−۳−۴ را در تاج پایهریزی نمود. پرویز خسروانی مالک باشگاه تاج در ۱۳۴۷ با تأسیس سازمان ورزشی و فرهنگی تاج، این باشگاه و سایر تیمهای مجموعه تاج را وقف عام کرد. Th is a rticle has be en cre​at ed with t he help  of G​SA C​ontent G​en er​ator Demoversion.

داناییفرد از ابتدای تأسیس کلوب دوچرخهسواران به عنوان مربی در کنار این تیم حضور داشت و از این رو به عنوان نخستین چهرهٔ دورانساز تاریخ باشگاه استقلال شناخته میشود. حوادث و حاشیههای پیرامون این دیدار سبب شد تا سازمان تربیت بدنی در اطلاعیهای پروانهٔ باشگاه شاهین را از تاریخ سهشنبه ۲۰ تیر ۱۳۴۶ لغو نماید. دوران طولانی مربیگری علی داناییفرد در تیم اصلی باشگاه تاج در اواخر سال ۱۳۴۸ به پایان رسید و او جای خود را به زدراکو رایکوف داد. در اواخر دهه ۱۳۴۰ با مدرن و علمی شدن فوتبال، تاج احتیاج به مربی تازهای داشت. سرودی به همراه خاتمی از اعضای تاج در دههٔ ۱۳۲۰ بودند که پس از اختلاف با پرویز خسروانی از تاج جدا شدند و در دههٔ ۱۳۴۰ از هواخواهان دارایی و در جبههٔ مقابل باشگاه تاج بودند. با این همه از اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به تدریج پرسپولیس به عنوان قطب جدید فوتبال تهران مطرح گردید و جای شاهین را در رقابت با تاج گرفت. تاج در دقیقهٔ ۹ بازی با گل غلامحسین مظلومی از حریف پیش افتاد و تا اواخر بازی این برتری پا بر جا بود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن