راهنمای خرید سرور اختصاصی و سرور مجازی از آسام سرور

«آسام سرور، آسوده در انتخاب میزبانی امن»! این عبارت تنها یک شعار تبلیغاتی نیست، بلکه باور، اعتقاد

توسط NEWSWORLDS در 10 بهمن 1400

«آسام سرور، آسوده در انتخاب میزبانی امن»! این عبارت تنها یک شعار تبلیغاتی نیست، بلکه باور، اعتقاد و سیاست این مجموعه در ارائه خدمات به مشتریان است. اما چه خدماتی؟ همان طور که از نام مجموعه برمی‌آید، هدف، ارائه خدمات با کیفیت در زمینۀ خرید سرورهای اختصاصی و مجازی است. آیا شما نیاز به سرور اختصاصی یا مجازی دارید یا از سرور اشتراکی استفاده می‌کنید؟ آیا از ویژگی‌ها و مزایای سرورهای اختصاصی و مجازی آگاهی دارید؟ برای کسب و کار خود و یا هر گونه استفاده‌ای که مورد نیاز شماست، کدام نوع از انواع سرورها مناسب و کارآمد خواهند بود؟ آسام سرور قصد دارد تا اطلاعات لازم را در مورد سرورها در اختیار شما قرار دهد؛ پس با ما همراه باشید.

تعریفی مختصر از سرور و عملکرد آن

سرور چیست؟ اگر بخواهیم به شکلی خلاصه و مفید بگوییم، سرور، رایانه یا کامپیوتر قدرتمند و مجهزی است که دیگر رایانه‌ها برای دسترسی به اطلاعات و فایل‌های ذخیر شده، می‌بایست به آن متصل شده و دارای زبان مشترکی با آن سرور باشند. رایانۀ میزبان، سرور است و رایانه‌های دیگر، کلاینت هستند.

سرور مانند رایانه‌ای است که شما در حال استفاده از آن هستید، با این تفاوت که بسیار بزرگتر است و صفحه نمایش و صفحه کلید ندارد. کامپیوتر شما هم اطلاعاتی را که به آن می‌دهید برایتان ذخیره می‌کند، با این تفاوت که یک سرور اطلاعات تمام رایانه‌هایی که به آن متصل هستند را ذخیره می‌نماید و در مواقع لزوم، آن‌ها را با دیگر رایانه‌ها و دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارد. در یک کلام، کامپیوتر یا رایانه شخصی شما برای ارتباط با انسان‌ها طراحی شده ولی سرور برای ارتباط با دیگر رایانه‌ها طراحی و ساخته شده است.

سرور چگونه عمل می‌کند؟

وقتی شما یک آدرس صفحۀ وب (URL) را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، کروم، اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، سافاری یا اوپرا، رایانه یا کامپیوتر شخصی شما با سرور آن وب‌سایت ارتباط برقرار کرده تا اطلاعات را دریافت کرده و آن سایت در کامپیوتر شما بالا آمده و به نمایش گذاشته شود.

ارتباط به این شکل است که مرورگر شما یک آدرس صفحۀ وب یا URL را به سه قسمت تقسیم می‌کند:

  1. پروتکل (http) : پروتکل انتقال فرامتن  یا  HTTP، این پروتکل زبان صحبت مرورگرها و سرورهای وب برای ارتباط با یکدیگر است.
  2. نام سرور (chartercollege.edu) : The Domain Name System یا DNS را که به عنوان نام دامنه می‌شناسید را به یک آدرس پروتکل اینترنت عددی(IP) ترجمه می‌کند.
  3. نام فایل (web-server.html) : نام فایل به همه فایل‌ها، مانند تصاویر، شیوه‌نامه‌های زبان کامپیوتر (مانند CSS و HTML) ، فونت‌ها و موارد دیگر مرتبط است که مربوط به یک وب‌سایت خاص هستند.

وقتی کامپیوتر شما و وب سرور به هم متصل می‌شوند، مرورگر شما درخواستی را برای دریافت فایل خاصی به سرور ارسال می‌کند. این فایل خاص، صفحه‌ای در یک وب سایت است که شما آن را در URL مرورگر خود تایپ کرده اید.

هنگامی که مرورگر شما با آدرس IP مناسب به سرور متصل شد، سرور تمام متن HTML صفحه وب مورد نظر را به مرورگر شما ارسال می‌کند. سپس مرورگر شما داده‌ها را به یک صفحه وب که روی صفحه نمایش شما آشکار شده تبدیل می‌کند؛ جالب است که همه این‌ها تنها در چند ثانیه رخ می‌دهد!

 

انواع سرورها

سرورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به صورت خلاصه به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

  • وب سرور (Web servsr) ؛ وب سرورها، سرورهایی هستند که جهت بالا آمدن مطالب یک سایت به کار می‌روند و محتواهای موجود در وب را به کلاینت‌ها عرضه می‌کنند. حال ممکن است یک کلاینت قصد دریافت محتوا و یا ارسال و به اشتراک‌گذاری محتوا را داشته باشد. این سرورها بر روی هر سیستم عاملی اجرا می‌شوند.
  • دیتابیس سرور (Database server) ؛ این سرور که سرور پایگاه داده نیز نامی‌ده می‌شود، برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات به کار می‌رود. معمولاً برنامه‌های کاربردی وب با اتصال اجزای سمت سرور خود به سرور دیتابیس، داده‌ها را همانطور که کاربران درخواست می‌کنند، گرفته و ارسال می‌کنند. به طور معمول پیشنهاد می‌گردد، جهت ایمنی بیشتر، وب سرورها و سرورهای پایگاه داده، روی کامپیوترهای جداگانه قرار بگیرند تا در صورت هک شدن وب سرور، دیتابیس سرور محفوظ بماند.
  • سرور ایمیل (Mail server) ؛ همانطور که مشخص است این سرور در ارسال و دریافت ایمیل کاربرد دارد و بر روی SMTP اجرا می‌شود. این سرورها ایمیل‌های یک کلاینت یا مشتری را به کلاینت یا مشتری دیگر ارسال می‌کنند و اطلاعات را به سرور دیگر منتقل می‌نمایند.
  • سرور پروکسی (Web Proxy server) ؛ این نوع از سرورها روی پروتکل‌های مختلف اجرا می‌شوند، ولی همه به یک شکل عمل می‌کنند. این سرورها نقش واسطه و رابط را بین کلاینت‌ها و دیگر سرورها به عهده دارند. آن‌ها درخواست کاربر را دریافت کرده، آن‌ها را فیلتر کرده و در نهایت از طرف کاربر وارد عمل می‌شوند. در بسیاری از موارد این سرورها نقش VPN را بازی می‌کنند.
  • سرور DNS یا (Name server) ؛ این سرور وظیفۀ پیاده‌سازی پروتکل name-service را به عهده دارد و نام دامنه‌ها را به آدرس IP متناظر آن‌ها تبدیل و ترجمه می‌کند.
  • سرور FTP (File Transfer Protocol) ؛ سرور پروتکل انتقال فایل یا FTP، سروری برای میزبانی تبادل اطلاعات بین کاربران است. این نوع سرور به کاربران این امکان را می دهد که فایل‌ها را در آن آپلود کنند یا پس از احراز هویت از طریق کلاینت FTP، فایل‌ها را دانلود کنند.

سرور اختصاصی/ سرور مجازی آسام سرور

 علاوه بر سرورهای اشتراکی، شما می‌توانید از سرور اختصاصی (Dedicated Server) یا سرور مجازی (VPS) استفاده کنید.

  • سرور اختصاصی؛ سروری است که کل سرور به شکل انحصاری در اختیار یک کلاینت یا کاربر قرار می‌گیرد. بدین معنا که هیچ اشتراکی وجود نداشته و سایت شما تنها سایتی است که سرور آن را میزبانی می‌کند. اگرچه در سرور اختصاصی هزینه‌ها بیشتر است و نیاز به تجربه و دانش بیشتری در بهره‌برداری دارد و در کسب و کارهای کوچک توصیه نمی‌شود، اما مزایایی مانند؛ پهنای باند بیشتر، سرعت بالاتر، امنیت و کنترل بیشتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • سرور مجازی (VSP) ؛ یا Virtual private server، بخشی از یک سرور قدرتمند بزرگ است که به بخش‌های کوچکتر تقسیم شده است، یک قطعه از یک سخت‌افزار فیزیکی که به صورت چندین سرور جداگانه عمل می‌کند. در واقع سرور مجازی، شبیه‌سازی سرور اختصاصی است. ارائه دهنده میزبانی وب شما با استفاده از فناوری مجازی سازی، یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل (OS) سرور نصب می‌کند. این لایه با جدا کردن سرور به بخش‌های جداگانه با دیوارهای مجازی، به هر کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند.

از آنجایی که VPS فایل‌های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می‌کند، در واقع یک سرور خصوصی است. این بدان معناست که وب‌سایت شما در یک محفظه امن با منابع سرور تضمین‌شده قرار دارد- حافظه، فضای دیسک، هسته‌های CPU و غیره- هیچ یک از آن‌ها با دیگران مشترک نیست.

دلایل استفاده از سرور مجازی آسام سرور

  • نکته در اینجاست که در شرایط خاص، بسته به وضعیت وب‌سایت خود نیاز دارید از سرور اختصاصی یا مجازی استفاده کنید.
  • اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد یا به کندی بالا می‌آید، یا اینکه به دنبال امنیت بیشتر هستید و برای کلاینت‌های خود، وب‌سایت می‌سازید، نیاز به استفاده از سرور مجازی دارید.
  • اگر وب‌سایت‌ خود را با وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوای رایج می‌سازید، هاست اشتراکی برای شما عالی است. اما اگر به نقطه‌ای رسیدید که نیاز به نصب نرم‌افزار سفارشی، استفاده از پیکربندی سرور سفارشی یا هر نوع برنامه‌نویسی پیشرفته دیگری دارید، آن وقت یک گزینه می‌خواهید که کنترل بیشتری در اختیار شما قرار دهد، یعنی سرور مجازی. می‌توانید با مشورت با متخصصان آسام سرور، به راحتی تصمیم‌گیری کنید.

نکات قابل توجه در هنگام خرید سرور مجازی

  • هارد سرور مجازی
  • موقعیت سرور مجازی
  • سی‌پی‌یو و رم سرور مجازی
  • امنیت سرور
  • پشتیبانی
  • بکاپ روی سرور
  • قیمت
  • پورت سرور و آپلینک
  • توجه به ماشین مجازی‌ساز؛ KVM، Open VZ، XEN و VMWare

نکات قابل توجه هنگام خرید سرور اختصاصی

  • موقعیت سرور
  • مدیریت سرور؛ در ایران یا خارج از ایران
  • سیستم عامل؛ سیستم عامل لینوکس یا ویندوز
  • سی‌پی‌یو یا پردازنده
  • پهنای باند
  • ذخیره‌سازی؛ میزان و نوع SSD
  • حافظه؛ 3TB ظرفیت

خرید سرور اختصاصی و مجازی از آسام سرور

 

مواردی که ذکر شد به شما در خرید سرور کمک می‌کنند؛ مجموعه آسام سرور برآن است تا مشتریان با اطلاعات کامل اقدام به خریداری سرور مورد نیاز خود نمایند که متناسب با نیاز آن‌هاست. علاوه بر نیاز شما و تناسب سرور انتخابی با وب‌سایت شما، باید دانست که قیمت سرورهای اختصاصی و مجازی و اشتراکی نیز متفاوت است. با توجه به اختصاصی بودن سرورهای اختصاصی و اینکه تمام امکانات و منابع سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد، قیمت آن بیشتر از سرورهای اشتراکی و مجازی است. با کمک آسام سرور https://asamserver.com می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید و سرور مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن