نقش پرستار کودک در افزایش خلاقیت در کودکان

نقش پرستار کودک  در افزایش خلاقیت در کودکان همه کودکان با پتانسیل عظیمی از خلاقیت به دنیا می آیند، اما اگ

توسط NEWSWORLDS در 12 تیر 1401

نقش پرستار کودک  در افزایش خلاقیت در کودکان

همه کودکان با پتانسیل عظیمی از خلاقیت به دنیا می آیند، اما اگر والدین و پرستار کودک با روش های مناسب به پرورش این خلاقیت ها نپردازند، این گنجینه ارزشمند هرگز پا به عرصه ظهور نخواهد گذاشت یکی از تخصص های پرستار کودک میتواند شناسایی این پتانسیل باشد.

مسلما  خلاقیت های منحصر به فردی که در هر کودک وجود دارد از او یک انسان ویژه و متفاوت خواهد ساخت. یک انسان خلاق در مقابله با چالش ها و مشکلات زندگی موفق تر عمل خواهد کرد و با به کار بستن راه حل های جدید موانع را از پیش پای خود برخواهد داشت و مراقب کودک نیز در این امر نقش مهمی دارد. 

پس از والدین، نقش پرستار کودک در افزایش خلاقیت در کودکان غیر قابل انکار است و از این رو در این مقاله به بررسی اهمیت نقش پرستار در رشد خلاقیت کودکان پرداخته ایم: 

 

نکات مهم برای تقویت خلاقیت کودکان

پیش از آنکه به بررسی انواع روش های پرورش خلاقیت در کودکان بپردازیم، چند اصل مهم که باید برای پرورش خلاقیت در کودکان مورد توجه قرار بگیرد را بیان کرده ایم:

از کنترل دایم کودک اجتناب کنید 

پرستار کودکی که به صورت دائم فعالیت های کودکان را کنترل می کند، در واقع با کاهش خودانگیختگی و اعتماد به نفس، سبب تضعیف روحیه خلاقانه کودکان می شود.

از تلاش های کودک قدردانی کنید

 قدر دانی از تلاش های کودک سبب تقویت انگیزه او برای انجام وظایف و مسئولیت های محوله می شود و تاثیر زیادی در رشد ذهنی و یادگیری کودک دارد که از وظایف پرستار کودک می باشد.

ایجاد فضای خلاقانه برای کودک

 محیط پیرامون کودک باید حاوی عوامل تحریک کننده خلاقیت باشد و این عوامل باید بدون هیچ مانعی در دسترس کودک قرار داشته باشند. برخی از تجهیزات اولیه برای تحریک خلاقیت کودک شامل کتاب ها، فیلم ها، ابزارهای طراحی، اشیاء ایجاد صدا، خاک رس و لگو است.

همچنین اسباب‌بازی‌ها و مواد بدون ساختار، سبب متجلی شدن خلاقیت در کودکان پیش‌دبستانی می شود و به این کودکان اجازه می‌دهد تا از اسباب‌بازی‌ها به طرق مختلف استفاده کنند.

تشویق کودک به رویاپردازی 

 رویاپردازی در واقع یک فرآیند تصویرسازی ذهنی است. در واقع بشر با رویاپردازی های راه حل بسیاری از  مشکلات را پیدا کرده است. مسلما تشویق کودک به رویاپردازی بر رشد قوای ذهنی و خلاقیت کودک موثر است.

ترغیب کودک به برنامه ریزی و حل مسئله 

لازم است پرستار کودک به کودکان بیاموزد که علاوه بر راه حل اصلی، به گزینه های جایگزین دیگری نیز فکر کنند. در این شرایط کودکان می آموزند که روش های مختلفی را برای حل مسئله ارزیابی کنند و سپس برای حل مشکل دست به کار شوند.

اهمیت نقش بازی کردن در رشد خلاقیت کودکان

نقش بازی کردن تکنیک بسیار خوبی برای رشد خلاقیت کودکان است. در واقع کودک از طریق نقش بازی کردن قادر خواهد بود تا شخصیت خود را به شیوه منحصر به فرد خود بیان کنند. 

بازی کردن نقش حیوانات، دانه‌های برف، پری، غول‌ها، حلزون‌ها، موش‌ها و دیگر شخصیت‌ها به کودکان کمک می‌کند تا دنیا را از دیدگاه‌ دیگران ببیند و  احساسات پنهان خود را کشف کند.

کودک با کشف و شناخت احساسات خود توانایی بیشتری برای کنترل عواطف خود پیدا خواهد و در موقعیت های مختلف اعتماد به نفس بیشتری از خود نشان خواهد داد

 نقش بازی کردن و تقلید از مناسبت های خانوادگی، فعالیت های روزمره مانند ملاقات با پزشک، مراجعه به فروشگاه یا بانک همگی به رشد خلاقیت کودک کمک شایانی می کنند. در ادامه بخشی از این بازی های خلاقانه بیان شده است:

بازی حدس بزن من چی هستم؟

در این بازی کودک بدون گفتن کلمه ای سعی می کند حرکات یک شی را تقلید کند. اشیا مناسب برای این بازی عبارتند از فرود هواپیما، خروسی که دور حیاط در حال دانه خوردن است، کامیونی که بار خود را خالی می کند، ساعتی که زمان مشخصی را نشان می دهد. در این شرایط پرستار کودک می تواند با راهنمایی های کوچک به کودک در ایفای نقش خود کمک کند.

بازی ادامه دادن داستان

در این بازی یکی از کودکان شروع به تعریف داستانی می کند و در ادامه هر کودک باید با تخیل خود قصه را ادامه دهد و بخشی به آن اضافه کند. این روش یک تکنیک بسیار سودمند برای رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کودک است 

بازی با بیسکوییت حیوانات

از یک کودک بخواهید یک بیسکوییت با شکل یک حیوان را انتخاب کند، به آن نگاه کند و سپس آن را بخورد. در مرحله بعد از کودک بخواهید تا به مدت یک تا دو دقیقه در نقش آن حیوان ظاهر شود. در این شرایط کودکان دیگر را تشویق کنید تا حدس بزنند کودک کدام بیسکوییت چه حیوانی را خورده است.

 

نقش پرستار کودک در پرسشگری خلاق

پرسش‌های خلاقانه از کودکان خردسال سبب تحریک قوه تخیل و تشویق کودک به حل مسئله می شود. در ادامه نمونه هایی از فعالیت های پرسشگری خلاق بیان شده است که لازم است پرستار کودک با استفاده از این روش ها به پرورش خلاقیت کودک بپردازد:

از کودک سؤالات  خلاقانه بپرسید 

به کودک تصویری نشان دهید و سپس سؤالاتی را برای تحریک ذهن و شکل گیری تصاویر ذهنی بپرسید، به عنوان مثال: افراد حاضر در تصویر در حال انجام چه کاری هستند؟ به نظر شما این افراد در مورد چه موضوعی صحبت می کنند؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر؟

بازی های حدس بزن را انجام دهید

 بچه ها را دور هم جمع کنید و چشمان یک کودک را به آرامی ببندید و جسمی را در دستان او قرار دهید و سپس از او بخواهید که حدس بزند چه چیزی در دستانشان قرار دارد (یک تکه فوم، یک سنگ کوچک و غیره) یا در حالی که چشمانش بسته است، حدس بزند صدایی که می شنود مربوط به چه چیزی است مانند صدای (بر هم زدن سکه ها، مالیدن کاغذ سنباده، پاره کردن کاغذ و غیره).

از کودکان در مورد تغییرات بپرسید: 

یکی از راه‌هایی که به کودکان کمک می‌کند تا خلاقانه‌تر فکر کنند، این است که از آنها بخواهیم چیزهای مختلف را در ذهن خود تغییر دهند و آنها را به شکلی که دوست دارند تصور کنند.

 در ادامه نمونه هایی از سوالاتی که نیاز به تفکر خلاق دارند بیان شده است:

اگر این میوه شیرین تر بود آیا طعم بهتری داشت؟

اگر این توپ کوچکتر بود آیا بهتر حرکت می کرد؟

اگر این ماشین سریعتر بود چه اتفاقی می افتاد؟

اگر این قصه به عقب برگردد چه تغییری می توانست هیجان انگیزتر باشد؟

از کودکان سوالاتی با پاسخ های فراوان بپرسید

 بهتر است از کودک سوالاتی پرسیده شود که بتوان با روش های مختلفی به آنها جواب داد. این رویکرد به رشد مهارت‌های تفکر خلاقانه کودک کمک می‌کند و امکان بررسی موضوع از زوایای مختلف را برای کودک میسر می سازد.

از کودکان سؤالات «چه اتفاقی می‌افتد اگر» بپرسید.

 استفاده از مفاهیمی مانند آتش، شن، ماشین، دود، یخ برای طراحی این سوالات مناسب هستند. با پرسیدن اینکه برای این مواد در موقعیت‌های مختلف چه اتفاقی می‌افتد ذهن کاوشگر کودک را بیدار کنید. 

 در ادامه چند مثال با استفاده از مفهوم آب بیان شده است:

برخی از کاربردهای آب چیست؟

چه چیزی در آب شناور می ماند؟

آب چگونه به ما کمک می کند؟

چرا آب یخ، سرد است؟

کدام شی همیشه زیر آب می ماند؟

آب چه شکل های مختلفی می تواند داشته باشد؟

از کودکان سؤالاتی در مورد «به چند روش»  بپرسید

 این سوالات همچنین باعث افزایش تفکر خلاق کودکان می شود. برخی از نمونه های این سوالات عبارتند از:

به چند روش مختلف می توان از قاشق استفاده کرد؟

به چند روش مختلف می توان از یک کاغذ استفاده کرد؟

به چند روش مختلف می توان از یک طناب استفاده کرد؟

بنابراین نقش پرستار کودک در رشد توانایی های ذهنی و خلاقیت کودک بسیار تاثیر گذار و  چشمگیر است. پرورش خلاقیت کودک باعث می شود تا کودک در آینده، در مقابله با چالش های زندگی موفق تر عمل کند و با استفاده از روشهای مختلف بر موانع پیش رو غلبه پیدا کند. با توجه به نقش مهم پرستار کودک لازم است از یک پرستار با تجربه و آگاه برای مراقبت از کودک استفاده شود تا علاوه بر تامین سلامت و امنیت کودک، شرایط مناسب برای رشد ذهنی و خلاقیت کودک نیز فراهم شود.

مرکز پرستاری  آسایش ایرانیان با کادر حرفه ای و مجرب آماده ارائه خدمات مراقبتی و پرستاری از کودکان، سالمندان و بیماران، در منزل است.
https://asayeshiranian.com/

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این مرکز تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستاران حرفه ای و با تجربه برای خدمت به عزیزان شما اقدام شود. 

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن