«مادران موازی»، نقد و بررسی: رمانی نفس گیر ناشی از مبارزه برای حقیقت تاریخی

[ad_1] ژانر به شدت دموکراتیک ملودرام - پرداختن به مشکلات مردم روزمره با عظمت تراژدی - نیز ماهیت سیاسی دارد، ز

توسط NEWSWORLDS در 6 دی 1400
[ad_1]

ژانر به شدت دموکراتیک ملودرام - پرداختن به مشکلات مردم روزمره با عظمت تراژدی - نیز ماهیت سیاسی دارد، زیرا زندگی روزمره از وقایع زمان خود جدایی ناپذیر است. بزرگ‌ترین ملودرام‌ها آنهایی هستند که ارتباطات را روشن می‌کنند و فیلم جدید پدرو آلمودوار، مادران موازی، این پیوندها را ایجاد می‌کند و بر نیاز مبرم به انجام آن تاکید می‌کند. این یک درام عاشقانه پر جنب و جوش و نفس گیر است که حدود چهار سال از زندگی یک عکاس تبلیغاتی موفق مادریدی به نام یانیس مارتینز (پنه لوپه کروز) را پوشش می دهد که در آن حافظه تاریخی شعله های شور را شعله ور می کند. همچنین داستانی از خانواده و دوستی است که روابط خوب را در صداقت دردناک برای گذشته و حال، چه شخصی و چه عمومی، مستحکم می کند. آلمودوار سیاست حافظه را با قدرتی بی بند و بار دنبال می کند، با یک فوریت فیزیکی بی امان که داستان او را به تصادفات خیره کننده قدرت مستند می بخشد.

داستان در زمستان 2016 آغاز می شود، زمانی که یانیس مأمور ساخت یک سری پرتره از یک باستان شناس پزشکی قانونی به نام آرتورو (اسرائیل اللهالد) شد. پس از عکس ها، او را به کناری می برد تا یک سوال حرفه ای با اهمیت شخصی بپرسد: او برای حفر یک گور دسته جمعی در زادگاهش کمک می خواهد، جایی که پدربزرگش و نه ساکن دیگر شهر پس از قتلشان دفن شده اند. توسط فرانکوئیست ها در طول جنگ داخلی اسپانیا. آرتورو آماده است از طریق یک بنیاد خصوصی که برای اجرای پروژه های حافظه تاریخی مشابه در زمانی که دولت اسپانیا در حال تعطیلی آنها است، کمک کند. یانیس و آرتورو با هم رابطه دارند و او باردار می شود. زن مجرد، او بچه را تنها دارد. او در زایشگاه با زن جوانی به نام آنا مانسو فرراس (میلنا اسمیت) در اتاق مشترک است. آنها تقریباً همزمان زایمان می کنند و سریع با هم دوست می شوند، اما پس از اینکه هر دو با دختران تازه متولد شده خود مرخص می شوند، ارتباط خود را از دست می دهند. بعداً آنها به طور اتفاقی دوباره ملاقات می کنند، زمانی که آنا به عنوان پیشخدمت در کافه ای نزدیک آپارتمان یانیس کار می کند و آنها بیشتر و بیشتر درگیر زندگی دیگری می شوند. (یانیس آنا را به عنوان پرستار کودک استخدام می کند و آنها رابطه جنسی برقرار می کنند.)

در ترکیب داستان، تخیل ملودرام آلمودوار در درهم تنیده‌ای از تصادفات می‌پیچد که هوای تصادفی وحشی را با چهره واقعی سرنوشت ترکیب می‌کند - همه به احترام وحدت مضامین، حالات و حالات فیلم. حس هدفمندی، که پیچش های عجیب او با اعتماد بی امان منطق به نمایش در می آید. «مادران موازی» نوشتن فیلم دشواری است بدون اینکه استاندارد من برای اسپویلرها را زیر پا بگذارد، که من آن را به عنوان افشاگری عناصر داستانی تعریف می کنم که از کشف آنها در هنگام تماشای فیلم سپاسگزار بودم. حتی اشاره به برخی از مهم ترین چیزهایی که در حال وقوع است، جرم خواهد بود. (اگرچه در تماشای دوم فیلم را به همان اندازه هیجان انگیز یافتم، اما خاطره خوش این غافلگیری از اولین بار از بین نرفته است.) کافی است بگوییم که غنای درام و بافت فیلم ماهیت موضوعی و قدرت احساسی آن را می دهد. چرخش‌های ظریف برای مرور کامل فیلم، با جزئیات کمتر غافلگیرکننده اما نه کمتر تاثیرگذار.

داستان حافظه تاریخی با چارچوبی مشخص ساخته شده است که داستان های شخصی را با اصالت تحقیقی ترکیب می کند - و تشابهات بین دو مادر فیلم را تقویت می کند. پدربزرگ یانیس، یک عکاس، عکس هایی از همسایه هایش که با او مرده اند به جا گذاشته است. آلمودوار پرتره های سیاه و سفید باستانی را روی صفحه نمایش می دهد در حالی که آنها را به آرتورو نشان می دهد و نام آنها را می گوید. قربانیان همه مرد بودند. مادربزرگ یوآنیس یک دختر بزرگ کرد - مادربزرگ یوانیس - که یک مادر مجرد بود، همچنین مادر یوانیس (که در بیست و هفت سالگی درگذشت) و یوانیس که توسط مادربزرگش در یک شهر کوچک بزرگ شد و در فضایی زن محور با اصول سیاسی محیطی و حافظه تاریخی، میراث اصلی آن بزرگ شد.

در مقابل، والدین آنا زمانی که او خیلی جوان بود طلاق گرفتند، زیرا مادرش ترزا (آیتانا سانچز-گیخون) می خواست به حرفه خود به عنوان بازیگر ادامه دهد. در این روند، ترزا حضانت آنا را به خاطر شوهر کینه توزش از دست داد که وقتی دخترش باردار شد، او را رها کرد. همانطور که رابطه بین آنا و جنیس عمیق تر می شود، تاریخچه خانوادگی زن جوانتر ظاهر می شود. تضاد برجسته و نمادینی را با پس زمینه جانیس ایجاد می کند. آنا فاش می کند که پدرش با تلاش های یانیس برای کندن قبر دشمنی دارد. ترزا، با اعتماد به دوست سکولار و بزرگ آنا، شکایت می کند که کل دنیای تئاتر "چپ گرا" است و وقتی جنیس می پرسد که چگونه خود را توصیف می کند، می گوید که "غیرسیاسی" است. (در مصاحبه اخیر، آلمودوار آنچه را که فیلم از قبل آشکار می کند بیان کرد: "در اسپانیا، وقتی کسی می گوید که غیرسیاسی است، به این معنی است که طرف راست است.") این پارادوکس حتی عجیب تر است زیرا ترزا در حال کار است. شکست بزرگ خود را بدست می آورد - در نمایشنامه ای از فدریکو گارسیا لورکا، که او نیز در طول جنگ داخلی توسط جناح راست کشته شد، و نه کمتر در گرانادا، جایی که پدر آنا زندگی می کند. مانند جنیس، نحوه تبدیل شدن آنا به یک مادر مجرد را می توان به ریشه های خودش ردیابی کرد: آنا زمانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفت باردار شد و خانواده محافظه کار و مذهبی او از طرح اتهامات علیه مهاجمانش جلوگیری کردند - آنها خواهان رسوایی نبودند. جانیس، با دعوت از آنا به زندگی و کار با او، برنامه خود را برای آموزش آشپزی و اداره خانه، یعنی زندگی مستقل (چیزی که زن جوان هرگز در خانواده پدرش دریافت نکرد) اعلام می کند. چیزی که جانیس حتی بیشتر پیشنهاد می کند، آگاهی صریح فمینیستی است که تندرو زن جوان او را رد کرده است.

«مادران موازی» رشته‌های درام درهم تنیده زیادی دارد - رابطه جانیس و آرتورو، جانیس و آنا، دو زن با نوزادانشان، دو زن با خانواده‌هایشان - و به نظر می‌رسد چارچوب تاریخی رویکرد آلمودوار به آن‌ها را لحن و تیزتر می‌کند. هسته سیاسی تاریخ جهت گیری خود را هدفمند، اما نه محدود می کند. حتی حساسیت بصری او تیز است، لبه‌های تیز، شیب‌دار، مانند گوشه‌های برجسته‌شده نماهای نزدیک جانیس، که در آن او در لحظات سرنوشت‌ساز آینده‌اش را شرط‌بندی می‌کند، یا حتی - به ژست هنرمندی که هنرمند را می‌شناسد - مانند عکس او. کلوزآپ ترزا در حالی که او نقش خود را در لورکا دونا رزیتا دلکاتا تمرین می کرد. (فیلم ممکن است سیاست‌های ترزا را به چالش بکشد، اما جاه‌طلبی یا استعداد او را به چالش نکشد.) بازی کروز همچنین دارای تمرکز و وضوح متمایز، سادگی پیش‌راننده است که فوریت‌های صمیمی و مدنی طرح، ضرورت مقابله با اسرار و دروغ‌ها - شخصی و سیاسی- را نشان می‌دهد. خطر هر چه باشد همانطور که جانیس در مورد تعهد پدربزرگش می گوید، این یک موضوع "غرور و عزت" است. این در مورد او نیز صدق می کند و در قلب زندگی شخصی و نظم مدنی او قرار دارد.

علی‌رغم تمام تاریکی‌های دردناک و قساوت‌های سیاسی گذشته و حال که مادران موازی نشان می‌دهند، هنوز هم سرشار از انرژی سالم و تقریباً بازیگوش است که در عین حال شگفت‌زده و روشن‌کننده است. این فیلم مملو از تصاویر خیالی است که مضامین رشد آگاهی و استقلال شدید آن را شکل می دهد. آلمودوار به طور جسورانه و کنایه آمیزی رابطه جانیس با آرتورو را با پرده های سفیدی که از پنجره باز اتاق هتل دومی برمی خیزد، نشان می دهد، که به معنای انفجار شعله در داخل است، و سپس از آنجا به زایشگاه می رود. تنها بعداً یک گذشته‌نگر شگفت‌انگیز، نور محکمی بر رابطه آنها می‌افکند. به عنوان اسپویلر، خوب نیست بگوییم که حفاری گور دسته جمعی در نهایت اتفاق می افتد - و آلمودوار آن را با وقار آرامی به تصویر می کشد، شبیه به مستندسازی استخوان ها و مصنوعات انسان (جواهرات، چشم شیشه ای، جغجغه کودکان، جعبه کارتریج) که مرده ها با آن دفن می شوند و سپس فراتر می رود و آن را به لحظه ای عالی از هنر نمایشی تبدیل می کند. او جسمانی ناب، شمایل‌نگاری مادی گذشته (حتی میز خانه یانیس که پدربزرگش در آنجا دستگیر شده بود) را با لهجه‌ای عالی دراماتیک به کار می‌برد. این فیلم هاله ای جذاب از لحاظ بصری و احساسی به یک دستگاه معمولی مناسب و معقول می دهد، مانیتورهای کودک با ویدیوی تار، که با آن جنیس نوزاد خود را از اتاق دیگری در آپارتمان تماشا می کند. این ویدئوها به رنگ سیاه و سفید بر روی دستگاه کوچکی به اندازه کف دست در میان رنگ‌های پراکنده آپارتمان، تغییرات روانی را برمی‌انگیزد که زندگی واقعی را به فیلم تبدیل می‌کند، حال را به گذشته می‌لغزد، اشیاء عملی را به نمادها تبدیل می‌کند، و سکولار. فعالیت ها به یک اسطوره تبدیل می شوند - و همه اینها در زمان واقعی. حضور پر طنین آنها جوهر نبوغ ملودراماتیک را تقطیر می کند.

لحظه "مادران موازی" که در سال 2021 فیلمبرداری و منتشر شد (بدون اشاره خاصی به بیماری همه گیر)، با یک حس تصادفی قوی با این لحظه در سیاست آمریکا تلاقی می کند. نمایشنامه وجدان تاریخی و تلاش های رسمی او برای سرکوب یادآوری عمومی از جنایات سیاسی، به نفع ظاهری میراث خانواده و وحدت ملی، همزمان با نمایش مشابهی است که اکنون در ایالات متحده در حال رخ دادن است، که در آن بسیاری از دولت های ایالتی و محلی سخت کار می کنند. برای سرکوب آموزه های حقیقت در مورد تاریخ آمریکا که به نژاد مربوط می شود، بر اساس غرور کاذب در میان برخی که اجدادشان برای کنفدراسیون می جنگیدند. آنچه که مادران موازی نیز در پژواک چشمگیر دیگری از سیاست فعلی آمریکا روشن می کند، این است که مبارزه برای به رسمیت شناختن حقیقت تاریخی - و به رسمیت شناختن جنایات تاریخی - از مبارزه برای برابری عمومی و خصوصی برای زنان جدایی ناپذیر است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن