اجراهای انفرادی حسن بن علی تاریخ موسیقی جاز را گسترش می دهد

[ad_1] پیانیست و آهنگساز حسن بن علی حضوری غیر قابل توجیه در تاریخ موسیقی جاز است. اولین آلبوم او با سه گروه

توسط NEWSWORLDS در 10 دی 1400
[ad_1]

پیانیست و آهنگساز حسن بن علی حضوری غیر قابل توجیه در تاریخ موسیقی جاز است. اولین آلبوم او با سه گروه در سال 1965 منتشر شد. دومی او، با یک کوارتت که در اواخر همان سال ضبط شد، تا اوایل سال 2021 منتشر نشد. هر دو نشان دادند که او یک موزیسین متمایز و اصیل است، اما آنچه که آنها بیش از هر چیز ارائه کردند صدای فرصت بود، با پتانسیل های ناشناخته. نسخه جدید حسنان "به عقب نگری در بازنشستگی تاخیر: ضبط های انفرادی" (Omnivore Recordings)، که او را در ضبط های خصوصی از سال 1962 تا 1965 ارائه می کند، عمق، قدرت چشمگیر و مهارت قدرتمند آن را آشکار می کند. این چیزی بیش از قرار دادن او در نقشه تاریخ جاز است - او نقشه را گسترش می دهد تا فضای وسیع دستاوردهای موسیقی خود را در بر گیرد.

حسن در فیلادلفیا چیزی شبیه به یک افسانه بود، اما او کمی در جای دیگری بازی کرد. ضبط‌های انفرادی او توسط دیوید شرایر و آلن سوکونیگ، دو دانشجوی جاز در دانشگاه پنسیلوانیا که با او دوست بودند، انجام شد. او با آنها در دانشگاه ملاقات کرد و به آنها اجازه داد تا او را در حال نواختن پیانو در خوابگاه ها و سالن های اتحادیه دانشجویی و همچنین در آپارتمان شرایر و در آپارتمانی در نیویورک ضبط کنند، جایی که حسن با سوکوئنیگ و ضبط صوتش تماس گرفت. این شرایط برای موسیقی با صمیمیت کم به نظر می رسد. در عوض آنچه حسن بازی می کند سیل آسا است. (احساس فوریت کوتاه‌مدت در این واقعیت باورنکردنی منعکس می‌شود که 9 آهنگ از جمله چهار آهنگ طولانی‌تر در یک روز - 25 اکتبر 1964 - در سه مکان مختلف ضبط شده‌اند.) آنها به عنوان محتوای تحت فشار ظاهر می‌شوند. مثل خشم تخیل موسیقایی که مدتهاست در حسن انباشته شده، گویی می داند که دارد در بزرگترین صحنه می نوازد: صحنه ابدیت.

حسن در سال 1931 در فیلادلفیا به دنیا آمد و در ابتدا با نام ویلیام لنگفورد اجرا می‌کرد، نسخه تغییر یافته‌ای از نام او (والدینش نام خانوادگی او را "لنکفورد" می‌نوشتند)، در اواخر دهه چهل و اوایل دهه 50 در آنجا با نوازندگان جوان نوازنده شهر، از جمله. گفته می شود که جان کولترین، چهار سال از او بزرگتر، نزد حسن درس خوانده است. (حسن بعدها ادعا می کند که کولترین ایده های او را دزدیده است.) به عبارت دیگر، حسن در نوجوانی یک هنرمند بود و در اوایل دهه بیست سالگی به عنوان یک مبتکر شناخته شد. رویکرد او به موسیقی آنقدر غیرمعمول است که علیرغم جایگاه شریفش در میان بزرگان شهر (از جمله فیلی جو جونز، بنی گلسون، جیمی هیث و برادران بیل و کنی بارون)، فرصت های حرفه ای و تجاری او محدود است. حسن تمام عمرش را در فیلادلفیا گذرانده است و بسیاری از اجراهایش را به گفته ساکسیفونیست اودئان پوپ به صورت خصوصی اجرا کرده است: «شب، پس از پوشیدن لباس، به سه یا چهار خانه رفت و پیانو داشت. مردم برای او قهوه یا کیک سرو می کنند، هر از گاهی چند نخ سیگار یا شاید چند دلار به او می دهند. در اوایل دهه شصت، در زمانی که همتایان موسیقی او قبلاً مشهور بودند و قبلاً به وفور ضبط شده بود، حسن - در سی سالگی - توسط دانش آموزان با تجهیزات آماتور ضبط شد. (اولین آلبوم او، The Max Roach Trio Featuring the Legendary Hasaan، در دسامبر 1964 ضبط شد؛ آلبوم طولانی مدت منتشر نشده کوارتت متافیزیک نیز توسط Omnivore Recordings منتشر شد.)

آنچه در مورد حفظ اجراهای انفرادی حسن و بقای گروه‌ها شگفت‌انگیزتر است، هنری است که در خود اجراها نشان داده شده است. شگفتی آلبوم جدید با اولین نت های آهنگ اول شروع می شود، آهنگ استاندارد Falling In Love With Love، که حسن با یک ریف باس پر انرژی و تانگو شروع می کند که همه جا به عنوان یک گروه بزرگ با یک دست تکرار می شود. همراهی این فیگور کوبه‌ای پایه‌ای ریتمیک دارد که باعث می‌شود حسن خود را با جریان‌های کریستالی و رنگارنگ نت‌های بلند در شکل‌ها و مترهای در حال تغییر رها کند که آبشار می‌شوند و می‌چرخند و در هارمونی‌های رنگی و پررنگ‌تر و دورتر ازدحام می‌کنند. حسن، یک دهه قبل از آن، سیستمی را توسعه داد که از طریق آن از آکوردهای جایگزین استفاده می کند، که هر دو بسیار متنوع هستند، اما به طرز قابل تشخیصی چارچوب اصلی ترکیب را حفظ می کنند. اعتقاد بر این است که کولترین از دوران با هم بودن آنها اقتباس شده است، و انبوه نت های منتشر شده توسط دست راست حسن، مانند آسمانی از ستاره های چشمک زن که در یک مشت پراکنده شده اند، در واقع یادآور همان چیزی است که ایرا هیتلر منتقد معروف آن را Coltrane. صفحات صوتی می نامد. "

با جسارت ضمنی اما جسورانه، به نظر می‌رسد حسن آگاهانه جایگاه خود را در تاریخ جاز به دست می‌آورد و دستکش‌هایی را که بزرگان پرتاب می‌کردند برمی‌داشت - با نواختن یک نسخه سیزده دقیقه‌ای از Body and Soul، که کلمن هاوکینز آن را به صورت تک‌نوازی در دوران سوئینگ در سال 1939 ساخت. یک نسخه ده دقیقه ای از چروکی، آهنگی که برای اولین بار شهرت چارلی پارکر را به ارمغان آورد و با تولد بی باپ یکی شد. انتخاب هایی از کارنامه مایلز دیویس ("دلفین های سبز در خیابان" و "ممکن است برای شما اتفاق بیفتد")؛ و Thelonious Monk's Off Minor. حسن «بدن و روح» را با ضد ملودی جدیدی از خودش معرفی می‌کند که به او کمک می‌کند ملودی آشنا را چنان شگفت‌انگیز بشکند که بعد از بیست ثانیه تفسیر تاریخی شود. او راجرز و عاشق والس هارت را با همگام سازی ملودی خود به یک شتاب دهنده پانزده دقیقه ای تبدیل می کند، که تبدیل به شخصیت تپنده غالب در خط بیس او می شود، در حالی که دست راست او رگبارهایی از سوسوزن های سریع شلیک می کند که ضربات را به ضربات بی پایان تقسیم می کند. حسن در توصیفی سیزده دقیقه‌ای از تصنیف پیچیده هماهنگ «می‌تواند برای تو اتفاق بیفتد»، کلیشه‌های لرزه‌های ملودراماتیک را به غرش رعد و برقی تبدیل می‌کند. در میان طوفان های درخشان نت های بلند، او با توقف ناگهانی و تکه تکه شدن و شروع مجدد به ملودی باز می گردد که هم به طور چشمگیری نفس گیر و هم از طرفی خنده دار است.

سرازیر شدن انرژی بدنی و تجلی استقامت فکری در این اجراهای طولانی با نبوغ تمام نشدنی و الهامات گسترده حسن همراه است. سکانس هر آهنگ با شکل‌های متفاوت، لحن‌های متفاوت، حکاکی‌های تند و مشخصه‌های واضح، تخیلی موسیقایی با تنوعی به ظاهر بی‌پایان را نشان می‌دهد که با آمیزه‌ای از آزادی بی‌بند و بار و دلبستگی دقیق به ملودی‌ها و ساختارهای موسیقی، شگفت‌انگیزتر است. خود ترکیبات دست‌های حسن تقریباً سریع‌تر از گوش‌هایش هستند - سرعت شگفت‌انگیز نواختن او تنها با دقت کریستالی متعادل می‌شود که هر نت را با درخششی مانند جواهر متمایز می‌کند. تجربه گوش دادن به این بیست تک‌نوازی گسترده، بی‌وقفه، از نظر احساسی فریبنده است، و تقریباً بلافاصله در تجربه‌ای که نوازنده آنقدر عمیق درون خود را لمس می‌کند و چنین نیروهای قدرتمندی را آزاد می‌کند، خسته‌کننده است. (به طور قابل توجهی، یک آهنگ اضافی کوتاه شامل حسن خواندن یکی از ساخته های خودش است.)

به نظر من این تصادفی نیست که خودنگاره موزیکال بی‌درنگ حسن به شکل یک پیانو انفرادی است. در ضبط‌های سه‌گانه و کوارتت‌های او، به نظر می‌رسد که همراهی باس و درام او را از هدایت تکنوازی خود به فرم‌هایی باز می‌دارد که تفسیرهای نوازندگان (هرچند باشکوه) از عناصر اساسی ریتم و هارمونی را که به‌طور فراوان و مبتکرانه برای خود ایجاد می‌کند، در خود جای دهد. ، با دو دست خودش مفهوم موسیقایی او به صورت فراگیر، متحرک و فوران کننده ظاهر می شود - نه یک نوازنده مجلسی، بلکه یک ارکستر تک نفره. این چیزی بیش از تصویر صمیمی یک ذهن موسیقایی فعال را ارائه می دهد. این حس گالوانیکی یک نبرد موسیقایی قهرمانانه فیزیکی با زمان را منتقل می کند.

کار حسن از فرمان به فاجعه پیش رفت. سوکوئنیگ که از کوتاه شدن حرفه موسیقی خود ناامید شده بود، در یادداشت های آموزنده خود نوشت، حسن بازنشسته شد. او با پدر و مادرش زندگی می کرد که خانه آنها آتش گرفت، مادرش را کشت، پدرش را ناتوان گذاشت، ساخته های حسن را بلعید و او را از نظر روانی ضعیف کرد. او را در یک خانه گروهی قرار دادند، تحت درمان دارویی قرار گرفت، دچار سکته مغزی شدید شد و در سال 1980 در سن چهل و نه سالگی درگذشت. در مصاحبه ای در سال 1978 به نقل از سوکونیگ، روچ (که در سال 2007 درگذشت) گفت که هنگام ملاقات پیانیست حسن، ضبط های خانگی از حسن ساخته است: "من ساعت ها برای نواختن پیانو سولو وقت دارم که شگفت انگیز است." سوکوئنیگ، با این حال، می‌گوید که هیچ سابقه دیگری، تجاری یا خصوصی، در مورد حسن ظاهر نشده است. در هر صورت، «بازنشستگی تأخیر» ثابت می کند که حسن شاید نبود - او بود، او است در میان یک مشت بزرگ


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب